Hur fungerar det egentligen att tävla i bruks och lydnad?

Har du gått och funderat på att faktiskt testa med din hund men känner dig lite osäker på vad det är som gäller? Hur anmäler man sig? Vad händer på tävlingsdagen? Hur är det att bli dirigerad i ett lydnadsprogram? Får jag prata med hunden när den spårar? Får jag belöna hunden på planen? Är domaren mutbar? 🙂

Kurstillfälle: 28 mars kl.13:00 –> tills vi är klara beroende på deltagare och antal.

Antal deltagare: Max 8 st. De förare som aldrig själv tävlat officiellt bruks/lydnad, prioriteras. I övrigt gäller först till kvarn.

Kostnad: Kurstillfället erbjuds gratis till våra medlemmar för att gynna framtidens tävlingsekipage från EBK.

Förkunskaper: Du ska ha kommit igång med er träning och börjat att tänka på att det skulle vara kul att starta på en officiell tävling i bruks eller lydnad.

Givetvis krävs medlemskap i Emmaboda Brukshundklubb.

Kursmål: Efter att du genomfört kursen ska du känna till hur det funkar inför tävling och under själva tävlingsdagen. Du kommer få lite domartips om hur du kan förbereda dig och hunden på bästa sätt. Om du vill kommer du också att fått testa på en platsliggning samt ett lydnadsprogram under tävlingsmässiga former, enligt den klass som du avser att tävla i.

Anmälan: Görs på e-post till ulrika_adolfsson snabel a yahoo.se senast 21 mars. Vid anmälan ska också framgå NÄR du planerar att starta officiellt och om det är bruks eller lydnad som du avser att tävla i.

Instruktör: Ulrika Adolfsson, Bruksprovsdomare 1B samt SBK instruktör

Vi hälsar alla nya bruks och lydnadsekipage VÄLKOMNA med din anmälan!